Ulike nettverk til ulike formål

Charlotta Nordström har fulgt utviklingen med stor interesse, og kan konstatere at sosiale medier får større og større betydning, både når det gjelder rekrutteringsprosessen, men også i forhold til hvordan kandidater og virksomheter kommuniserer med hverandre.

Hvilke kanal er den mest effektive dersom jeg er ute etter en ny jobb?

– Helt klart LinkedIn, siden det er definert som et karrierenettverk. Der kan du til og med finne jobber som ikke annonseres noen andre steder. I tillegg har de en egen jobbsøkerapp.

Og den minst effektive?

– Det kommer an på hva man er ute etter. Vil man få kontakt med et spesifikt selskap, er alle sosiale medier bra, de fleste bedrifter nå er til stede på et utall sosiale medier. Twitter er nok generelt det mediet som egner seg dårligst for rene jobbsøk. Derimot er Twitter desto bedre for å bygge et varemerke og skape holdninger. Twitter er også en bra kanal om du vil holde deg informert om hva nøkkelpersoner innenfor forskjellige bedrifter og bransjer holder på med.

Ekspertens 5 tips

  1. Følg med på alle kanaler. Om du trenger en jobb umiddelbart så gjelder det å følge med på alle sosiale medier, ikke bare LinkedIn og Facebook. Begynn og følge bemannings- og rekrutteringsselskaper, stillingsportaler og aktuelle selskap. Glem heller ikke karrierenettsteder der spennende annonser kan dukke opp.
  2. Følg dine favoritter. Er du ute etter én spesiell type stilling bør du finne ut hvilke selskap som kan være aktuelle. Begynn så og følge din drømmearbeidsgiver i alle kanaler. Gå grundig gjennom «Stilling ledig» og følg med på hva de legger ut i sosiale medier. På denne måten får du ikke bare tidlig informasjon når spennende stillinger legges ut, du kan også framstå som godt informert og profesjonell i et eventuelt intervju.
  3. Ta kontakt. Sosiale medier er et utmerket kommunikasjonsverktøy når du vil rekognosere. LinkedIn er et karrierenettverk, og en optimal kanal for å stille spørsmål uten og at det trenger å oppleves som påtrengende. Hvorfor ikke kontakte leder av den avdelingen du er interessert i å jobbe for? Kanskje viser det seg til og med at du har noen bekjente som jobber for drømmeselskapet? Eller at dere har felles bekjente? Sosiale medier kan gi deg «icebreakeren» du leter etter.
  4.  Fyll ut hele Linkedinprofilen. Før du setter i gang med å kontakte folk bør du sørge for at profilen er komplett og oversiktlig. Legg inn alle dine tidligere relevante roller og en kort beskrivelse av disse. Legg også gjerne til et «summary» og sørg for at profilbildet ditt er profesjonelt.
  5. Oppdater din digitale profil. Stort sett alle du kontakter angående ny jobb (og spesielt rekruttererere) vil google deg. Sørg for å ta en gjennomgang av din digitale profil. Se gjennom dine forskjellige kontoer. Sørg for å fjerne tagger på bilder du mener er upassende å vise en ny arbeidsgiver. Se også gjerne over statusoppdateringene dine, og hva som står i disse. Sjekk Instagram og Twitterkontoene slik at det ikke dukker opp noen overraskelser. Tenk at dette er førsteinntrykket du gir en potensiell ny arbeidsgiver, og at du aldri får en ny mulighet til å gjøre dette. Kanskje er det til og med på tide og endre sikkerhetsinnstillingene og bytte fra en offentlig til en privat profil?